Dokuczają Ci stres, niepokój czy nerwowość? Wypróbuj medytacji!

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Dokuczają Ci stres, niepokój czy nerwowość? Wypróbuj medytacji!

Stres, niepokój i nieustanne zmęczenie – to wierni towarzysze codziennego życia. Jak znaleźć spokój i czerpać z życia jeszcze więcej radości? Pomocna okaże się medytacja!

Medytacja – wyjątkowa praktyka duchowa

Historia medytacji sięga dużo dalej, niż mówią nam znane obecnie źródła pisane. Jest to praktyka duchowa od pradawnych czasów wpisana w ludzką naturę, która pozwala nam odnaleźć połączenie ze źródłem energii. W obecnych czasach medytacja używana jest jako jedna z popularniejszych technik relaksacyjnych. Pod różnymi postaciami znana i praktykowana jest na całym świecie. Jakie korzyści może przynieść regularna praktyka medytacji?

Listen to “Dialogi o medytacji: tradycja jogi i medytacji w Indiach” on Spreaker.

Medytacja – uspokój myśli i odpręż ciało

Problemy, przeciętny człowiek widzi dookoła siebie same problemy. Problemy w pracy, problemy w szkole, problemy z dziećmi i problemy z panią w warzywniaku pod blokiem, bo przez przypadek do torby z marchewką wsadziła jeden z lekka nadgniły okaz. Gdyby problemy przemienić w wyzwania, okazałyby się o wiele mniej obciążające dla psychiki. Jednak ludzie do problemów i ciągłego przeżywania stresu są tak przyssani, jak nie przymierzając niemowlak do matczynej piersi. Tymczasem kolejne badania donoszą, że nadmierna ilość stresu (odrobina tego nieprzyjemnego uczucia jest korzystna, gdyż wykazuje działanie mobilizujące do działania) może sprzyjać rozwojowi wielu groźnych chorób.

Schorzenia, w których rozwoju (pośredni lub bezpośredni) udział bierze stres:

•  problemy żołądkowe,
•  astma,
•  nadciśnienie tętnicze,
•  reumatoidalne zapalenie stawów,
•  wypryski skórne o podłożu nerwowym.

To tylko niektóre przykłady. W trosce o własne zdrowie lepiej jest unikać sytuacji stresowych, jednak jak każdy z nas doskonale wie, rzadko kiedy jest to możliwe. Jak zatem sobie radzić w sytuacjach stresowych? Połowa sukcesu to właściwe rozpoznanie wroga. Stres może objawiać się na wiele różnych sposobów, jednak do najpopularniejszych objawów zaliczają się migrenowe bóle głowy, przewlekłe zmęczenie, nierówny oddech, biegunki, nadpotliwość czy zaburzenia o podłożu emocjonalnym.

Medytacja – skuteczny sposób na rozprawienie się ze stresem

Kluczem do osiągnięcia sukcesu i redukcji stresu jest zapanowanie nad rozbieganymi myślami. Z pozoru wydaje się to proste, jednak potrzebny jest dosyć solidny trening, aby opanować do perfekcji sztukę wyciszania się. Medytacja pozwala w całości skoncentrować się na teraźniejszości, co z kolei poskutkuje odprężeniem najważniejszych mięśni ciała. Warto mieć jedno stałe miejsce do medytacji. Powinno być maksymalnie spokojne, bez zbędnych rozpraszaczy. Aby rozpocząć medytację, wystarczy wygodnie usiąść – można po turecku lub w innej, dowolnej pozycji i zacząć powtarzać wybrane słowo, skupiając się przy tym na pełnym i wartościowym oddechu, który stopniowo będzie wypełniał całą klatkę piersiową.

Rodzaje medytacji:

W zależności od intencji można wymienić różne rodzaje medytacji. Do tych najbardziej popularnych i najczęściej praktykowanych zalicza się między innymi:

•  medytacja miłości – jej celem jest wzbudzanie uczucia miłości do siebie i wszystkich istot żywych,
 
•  medytacja relaksacyjna – najbardziej rozpowszechniony rodzaj medytacji w świecie zachodnim. Z jej dobrodziejstw korzystają liczne gwiazdy popkultury, które na każdym kroku podkreślają, jak zbawienny wpływ medytacja wywiera na jakość ich życia,
 
•  medytacja zen – praktykowana głównie przez osoby wyznające buddyzm.

Dlaczego warto medytować?

Korzyści płynące z praktyk medytacyjnych można zaobserwować stosunkowo szybko. Im bardziej znerwicowany i zestresowany jest człowiek, tym większego ukojenia dozna dzięki pogłębionej medytacji. Odprężenie napiętego ciała przyniesie ulgę fizyczną, zaś odgonienie natrętnych myśli poskutkuje zdecydowanie lepszym samopoczuciem i większą dawką codziennej radości. Medytacja może być sposobem na chwilę dla siebie. Warto przeznaczyć choć kilka minut dziennie na to, by uporządkować swój umysł i złapać dystans do rzeczywistości. Wówczas na wiele spraw można spojrzeć z zupełnie nowej perspektywy, dzięki czemu nie będą się one wydawać tak bardzo straszne i przytłaczające.

Wystarczy już 10 min dziennie, aby poczuć dobroczynny wpływ medytacji na nasze zdrowie!

Opublikowany przez Pacjenci Wtorek, 11 sierpnia 2020

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *