Jak zrobić własną granolę?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Jak zrobić własną granolę?

Stworzenie własnej granoli jest bardzo proste. Wystarczy, że zmieszasz płatki z resztą składników i wstawisz do piekarnika na 20–30 minut. Po wyjęciu dodasz suszone owoce, wystudzisz i przełożysz do szczelnego naczynia. Zobacz, jak krok po kroku zrobić własną granolę!

Granola – co to takiego?

W odróżnieniu od musli granola to gotowe upieczone danie. Można ją jeść z mlekiem czy jogurtem naturalnym, a także jako samodzielną przekąskę. Klasyczna granola to połączenie płatków owsianych z orzechami laskowymi i syropem klonowym. W naszym przepisie przedstawiamy klasyczne proporcje płatków, orzechów i innych dodatków. Wykorzystaj te proporcje, zamień jedne orzechy na inne lub zrób ich miks. Dodaj nasiona, rodzynki, posiekane suszone morele lub śliwki i wiórki kokosowe, a otrzymasz zdumiewającą mieszankę, która zawsze będzie pod ręką.

Granola ze sklepu – dlaczego taka droga?

Dlaczego wobec tego sklepowa granola jest taka droga? Są ku temu dwie przyczyny: jedna subiektywna, a druga – obiektywna. Granola to modny produkt wybierany przez świadomych konsumentów kierujących się troską o własne zdrowie, a także przez osoby na dietach odchudzających. Za zdrowie, jak wiadomo, człowiek jest gotów szczodrze zapłacić. Poza tym granola to rzeczywiście produkt wysokiej jakości w porównaniu z musli. I nie tylko pod względem składu, ale też walorów smakowych. Jeśli musli na śniadanie jest dla wielu opcją z obowiązku, to granola jest prawdziwym smakołykiem.

Granola z tego przepisu

  • Jest bardzo odżywcza: połowę jej składu stanowią orzechy i suszone owoce. Nie ma w niej cukru i szkodliwych uwodornionych tłuszczy.
  • Jest łatwa i szybka w przygotowaniu. Przygotowanie dużej blachy granoli zajmie Ci w sumie niespełna 40 minut.
  • Surowce do jej przygotowania są w każdym sklepie i z łatwością je zastąpisz jakimś zamiennikiem.
  • Można ją przechowywać około miesiąca w suchym, szczelnie zamkniętym opakowaniu w temperaturze pokojowej.
  • Doskonale nadaje się na śniadanie i jako przekąska do herbaty czy kawy.
  • Świetnie znosi transport, można brać ją ze sobą do szkoły czy pracy.
  • Jest o niebo tańsza niż jej warianty sklepowe, a przy tym masz pewność, co się w niej znajduje.

Składniki na granolę

  • 4 szklanki zwykłych płatków owsianych (błyskawiczne się nie nadają),
  • 1,5 szklanki surowych orzechów i nasion,
  • 1 łyżeczka drobnej soli morskiej,
  • ½ łyżeczki mielonego cynamonu,
  • ½ szklanki roztopionego oleju kokosowego lub oliwy,
  • ½ szklanki miodu o neutralnym smaku lub syropu klonowego (cukrzycy powinni ten etap pominąć),
  • ⅔ szklanki suszonych jagód i owoców.

Przygotowanie granoli krok po kroku

1. Piekarnik nagrzej do 180 stopni Celsjusza. Blachę wyłóż papierem do pieczenia. W misce wymieszaj płatki owsiane, sól, cynamon, orzechy i nasiona. Wysyp mieszankę na blachę.

2. Roztopiony olej kokosowy albo oliwę połącz z miodem lub syropem, wymieszaj i wylej na płatki.

3. Dobrze wymieszaj i piecz na złocisty kolor w dobrze nagrzanym piekarniku przez 20–30 minut. Parę razy zamieszaj.

4. Do gotowej granoli dodaj suszone owoce i jagody.

5. Przesyp do dowolnego naczynia i… mieszanka gotowa!

Tak przygotowaną granolę polecamy jeść z jogurtem naturalnym z dodatkiem pokrojonych bananów, truskawek lub jabłek.

Zdjęcie główne: Ovidiu Creanga/unsplash.com

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *