Domowe sposoby na ból gardła

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Domowe sposoby na ból gardła

Infekcje górnych dróg oddechowych to częsta przypadłość w okresie jesienno-zimowym. Jak sobie z nią poradzić w domowych warunkach? 

Ziołowa płukanka 

Stosowanie naturalnych składników może się okazać o wiele skuteczniejsze niż przyjmowanie syntetycznych preparatów. W takiej grupie naturalnych środków znajdują się przede wszystkim zioła, w tym rumianek, szałwia, mięta pieprzowa czy tymianek. Składniki te mają silne działanie odkażające, nawilżające, przeciwkaszlowe i zmniejszające stan zapalny. Napoje przygotowane na bazie ziół pomagają nawilżyć błonę śluzową gardła oraz zmniejszyć jego obrzęk. Suszone zioła świetnie sprawdzają się przede wszystkim do przygotowywania naparów. W czasie choroby można zaparzać specjalne herbaty, które będą zmniejszać podrażnienia gardła i jamy ustnej lub przyjmować je w formie płukanek. Warto jednak pamiętać, by płukanki były w letniej temperaturze, tak by bardziej nie zaczerwieniły gardła. 

Zimowa herbata 

Kolejnym domowym sposobem pomagającym w czasie leczenia bolącego gardła jest przygotowywanie zimowych herbat. Kluczowym elementem są dodatki, których składniki odżywcze i witaminy pomagają złagodzić ból, zmniejszyć obrzęk gardła i nawilżyć całą jamę ustną. Wśród tego typu dodatków do zimowej herbaty należy wyróżnić miód, sok z cytryny, tarty imbir, maliny lub syrop malinowy oraz kardamon. Maliny oraz sok z cytryny dzięki swojemu działaniu antybakteryjnemu pomagają w zwalczaniu infekcji, miód łagodzi podrażnienie i zmniejsza ból, natomiast imbir pomaga w zabiciu rozwijających się wirusów – hamuje nie tylko infekcję gardła, ale także zapobiega rozwojowi przeziębienia. 

Czosnek 

Wśród domowych leków zwalczających ból gardła nie można zapomnieć o czosnku. Ma w swoich składnikach mikroelementy działające bakteriobójczo, przeciwgrzybiczo i antyseptycznie. Właściwości czosnku sprawiają, że stosowany w czasie trwania infekcji może szybko złagodzić jej działanie, zmniejszyć ból, nawilżyć błonę śluzową i zniwelować podrażnienie jamy ustnej. Surowy ząbek czosnku najlepiej zjeść jako dodatek do kanapki – można pokroić go na plastry, zmielić lub zmiażdżyć nożem. 

Ocet jabłkowy

Zawarty w nim kwas octowy to substancja, która pomaga zwalczyć rozwijające się bakterie i wirusy. Co więcej, znajdująca się w occie inulina pomaga wzmocnić układ odpornościowy, a także poprawić poziom białych krwinek w organizmie. Ocet jabłkowy najlepiej przyjmować z dodatkiem miodu oraz rozgrzewających przypraw. Aby przygotować taki napój, należy zagotować wodę, nalać ponad połowę szklanki i dodać łyżkę stołową octu jabłkowego, łyżkę miodu, łyżkę soku z cytryny oraz odrobinę cynamonu. Dzięki temu dostarcza się organizmowi pełen zestaw potrzebnych składników odżywczych i witamin, zabijając jednocześnie niezbyt przyjemny smak octu.

Zdjęcie główne: Towfiqu barbhuiya/unsplash.com

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *