Witaminy – ważny składnik codziennej diety

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Witaminy – ważny składnik codziennej diety

Artykuł sponsorowany

Czy wiesz, że niedobór witamin może prowadzić do poważnych chorób oraz zaburzeń funkcjonowania organizmu w codziennym życiu? Z tego powodu warto regularnie badać poziomy witamin oraz suplementować te, których niedobór w diecie odnotowujesz. 

Dlaczego witamina D jest ważna?

O witaminie D słyszał każdy. W Polsce mówi się o niej szczególnie dużo, ponieważ szerokość geograficzna naszego kraju nie sprzyja produkcji witaminy D przez ludzką skórę przez cały rok, a jedynie od kwietnia do września. Z tego powodu w populacji Polaków często zdarzają się niedobory witaminy D, które mogą prowadzić do poważnych zaburzeń zdrowia. Jedną z najważniejszych funkcji tego składnika jest wspieranie budowania  i wzmacniania odporności organizmu. Mechanizm tego działania opiera się między innymi na stymulacji wzrostu monocytów (jednego rodzaju białych krwinek), ale również hamowaniu niepożądanych reakcji zapalnych w przebiegu chorób autoimmunologicznych. Warto również wspomnieć, że utrzymywanie odpowiednich poziomów witaminy D w organizmie zmniejsza ryzyko zachorowania na nadciśnienie tętnicze. Witamina ta jest również ważna dla osób z insulinoopornością i innymi zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, ponieważ zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II.

Dlaczego witamina B12 jest ważna?

Inną witaminą, której niedobór może być bardzo groźny dla zdrowia, jest witamina B12. Niestety, proponowane kompleksy składników mineralnych i witamin, które zawierają na przykład witaminy dla kobiet lub mężczyzn, bardzo często nie mają w składzie witaminy B12. Ze względu na to, że należy suplementować ją osobno, wiele osób o niej zapomina, co może doprowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji zdrowotnych. Bardzo charakterystyczną cechą witaminy B12 jest to, że zawiera ona kobalt – z tego powodu na rynku dostępne są dwie formy tego związku, które rozpoznajemy pod nazwami: metylokobalamina oraz cyjanokobalamina. W naturze witamina B12 występuje niemal wyłącznie w produktach odzwierzęcych, co oznacza, że weganie są grupą szczególnie narażoną na jej niedobory. Do czego jest potrzebna człowiekowi? Ma wpływ na tworzenie się czerwonych krwinek, które transportują tlen do wszystkich komórek ciała. Z tego powodu niedobór witaminy B12 może powodować anemię. Inną jej cechą jest uczestnictwo w tworzeniu otoczek mielinowych, które chronią komórki nerwowe, oraz neuroprzekaźników, odpowiedzialnych za przekazywanie informacji w organizmie. Witamina B12 zapobiega również chorobom układu krążenia, dzięki obniżaniu poziomu homocysteiny we krwi. Niedobór witaminy B12 często objawia się na początku zmęczeniem i nieefektywnym snem, ale niewiele osób kojarzy to z akurat tym składnikiem diety.

Dlaczego witamina C jest ważna?

Witamina C, podobnie jak witamina D, jest dość sławna – ale kojarzy się głównie z budowaniem odporoności. Oczywiście, pod tym względem witamina C jest niezastąpiona, warto jednak wiedzieć, że wykazuje również inne właściwości prozdrowotne. Jedną z nich jest zdolność do obniżania ciśnienia krwi. Ponadto, witamina C poprawia również profil lipidowy krwi – oznacza to, że ma zdolność do obniżania ilości cholesterolu LDL i trójglicerydów i nieznacznego podwyższania cholesterolu HDL (dobrego cholesterolu), co w efekcie przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na miażdżycę. Poza wpływem na układ krążenia, witamina C ma też właściwości wspierające prawidłowe formowanie się kości i zwiększające ich mineralizację.

Zdjęcie główne: pexels.com/cottonbro studio

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *