Co należy wiedzieć o wymianie opon?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Artykuł sponsorowany

Wymiana opon w samochodzie to bardzo ważna kwestia. Warto pamiętać odpowiednio wcześnie o zmianie ogumienia na zimowe, a później – na letnie. W tym artykule podpowiadamy, co każdy kierowca powinien wiedzieć o wymianie opon.

Kiedy wymienić opony?

Jeżeli chodzi o zimowe opony, producenci polecają zmieniać je, kiedy temperatura spada poniżej 7 stopni. Należy jednak zrobić to na tyle wcześnie, żeby uniknąć pierwszego śniegu czy gołoledzi. Warto obserwować prognozy długoterminowe. Jeżeli często jeździmy autem nocą, kiedy temperatura cały czas jest niska, lepiej pojeździć na oponach zimowych dłużej. Jeżeli jednak jazda odbywa się głównie w dzień, kiedy temperatura jest już wyższa, to lepszym rozwiązaniem będą szybciej założone opony letnie. Niektórzy kierowcy decydują się na opony całosezonowe, jednak te również regularnie należy poddawać sprawdzeniu.

Na co uważać?

Jeżeli po założeniu nowych opon auto ściąga na którąś ze stron albo koła piszczą, wskazana jest kontrola geometrii zawieszenia. Warto jest wybrać taki warsztat, który od razu sprawdzi geometrię kół i w razie potrzeby zadba również o zawieszenie.

Prawidłowa wymiana opon

Warto wiedzieć, jak dokładnie wygląda prawidłowa wymiana opon. Po przyjeździe do wulkanizatora i zdemontowaniu kół, specjalista powinien zdjąć z nich odważniki i umyć felgi i opony. Później powinien dokładnie sprawdzić felgi i ogumienie. Należy zwrócić uwagę na to, czy obręcze kół nie mają pęknięć i wyraźnych zdeformowań, które powodują uciekanie powietrza albo problemy z wyważeniem. Jeśli felgi są stalowe, serwis powinien sprawdzić także, czy obręczy nie objęła korozja. W większości przypadków rdza oznacza tylko nieestetyczny wygląd, jednak zdarza się również tak, że powoduje niewielkie dziury, przez które ucieka powietrze.

Ważne jest także to, żeby bieżnik zużywał się równomiernie. Mechanik po dokładnym sprawdzeniu opon i felg powinien sprawdzić całe koła na maszynie wyważającej. Jeżeli skrzywienie felgi jest niewielkie, można ją wyprostować. Jeśli jednak jest zbyt mocno skrzywiona, należy założyć nową albo używaną. To zdecydowanie skuteczniejsze i niewiele droższe rozwiązanie.

Ostatnim etapem wymiany kół jest ich wyważenie. Na koniec wulkanizator sprawdza również ciśnienie w ogumieniu i napompować je w prawidłowy sposób. Podczas montażu kół powinno się najpierw dokręcić śruby z użyciem klucza pneumatycznego, a potem po opuszczeniu auta jeszcze je dociągnąć, zgodnie z zaleceniami producenta auta.

Co ze zdjętymi oponami?

Po demontażu opony należy przechowywać w prawidłowy sposób. Jeśli nie mamy na to miejsca w piwnicy czy też w garażu, warto zapytać mechanika, czy możemy tymczasowo je u niego przechować. Żeby ogumienie nie ulegało zbyt szybkiemu starzeniu, musi być składowane w odpowiednich do tego warunkach. Co najważniejsze, opony powinny być przechowywane w miejscu, gdzie nie ma wilgoci i gdzie nie są bezpośrednio narażone na działanie prądu elektrycznego i promieni słonecznych. Temperatura w takim pomieszczeniu nie powinna być niższa niż -5 stopni ani wyższa niż 25. Nie powinno się też przechowywać w kotłowniach ani w pobliżu transformatorów, ponieważ ozon wpływa negatywnie na gumę. Przed odłożeniem kół należy je dokładnie wyczyścić i osuszyć.

Oprócz miejsca, w którym przechowujemy opony, ważna jest także pozycja, w jakiej będziemy je składować. Same opony powinno się przechowywać w pionowej pozycji, na stojąco. Z kolei jeśli mamy koła, czyli felgi z nałożonymi oponami, najlepiej jest przechowywać je w poziomej pozycji, na leżąco, jedna na drugiej. Można też je powiesić na specjalnych uchwytach czy łańcuchach.

Zdj. główne: Robert Laursoo/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*